mandag 20. mai 2013

Omvendt undervisning i RLE

Det er mai. Måneden er full av fridager, likevel føles det som den travleste måneden i året i skolen. Karakterer skal settes, vurderingsgrunnlag skal innhentes i siste liten, alt skal rettes ferdig, eksamen skal forberedes, sosiale aktiviteter i juni skal planlegges... Men nå er det ikke lenge igjen til en lang sommerferie, og da er hele maistresset glemt. ;)

Jeg har skrevet litt om omvendt undervisning tidligere, og etter at jeg kom tilbake i jobb fra mammapermisjonen i desember, har jeg fått testet det ut i mindre skala.

Konseptet omvendt undervisning, eller flipped classroom, handler om at man snur den tradisjonelle klasseromsundervisningen på hodet. Tradisjonen er at lærer foreleser i større eller mindre grad på skolen, mens elevene jobber med oppgaver hjemme. Oppgavene  elevene får i lekse er ofte enten så enkle at de gjerne kun handler om å finne svar i en tekst, eller så er de så vanskelige at bare noen få mestrer de på egenhånd.

Omvendt undervisning flytter forelesningsdelen hjem til eleven, enten gjennom video, lyd, tekst eller bilder, mens oppgaver løses i klasserommet under kyndig veiledning fra læreren. I mellomsjiktet ligger gjerne nettbaserte diskusjoner, undersøkelser, tester og egenvurderinger. Idealet er at man får alle elever til å delta i alle aktiviteter, alle veiledes til å mestre aktivitetene, og alle oppnår et høyere kunnskapsnivå. Les mer om omvendt undervisning her.

Jeg testet ut omvendt undervisning i RLE på 10.trinn. Jeg valgte å lage videoleksjoner av emnene som skulle gjennomgås. Jeg lagde en prezi som jeg viste på skjermen, så brukte jeg screencast-o-matic til å ta opp alt som skjedde på skjermen min samtidig som jeg snakket inn lyd.
  

Utfordringen er å få elevene til faktisk å se videoene hjemme. Jeg opplevde at flere så videoene enn det antallet som las leselekser før. Bare det er en seier. Samtidig fikk de også i lekse å ta en egenvurdering i it's learning i slutten av uka. I egenvurderingen skulle de vurdere egen innsats, vurdere og kommentere innholdet i videoene, vurdere min undervisning i timene på skolen, samt teste seg selv på et par sentrale kontrollspørsmål. De som ikke har gjort lekser tidligere, gadd nok heller ikke å gjøre egenvurderingen, og mange av de gadd heller ikke å se videoene hjemme.

På skolen prøvde jeg å legge opp til kjekke samarbeidsaktiviteter i starten av timen. De som ikke hadde sett videoene måtte derimot se de før de kunne ta del i aktivitetene. Hensikten var å motivere de til å se videoene neste gang. Jeg kan ikke si at det lyktes i særlig stor grad...

Det ble første og siste gang jeg testet ut omvendt undervisning med disse elevene, men jeg skal uansett teste det igjen neste år på andre elever. Jeg har tro på konseptet, særlig for de lesesvake. Det er mye å lese i religionsfaget, og det er mange fremmede ord for veldig mange. Men det er en ny måte å tenke undervisning på, og det går nok en god del tid før det er automatisert hos meg selv.

Bildet finner du i større versjon her.

1 kommentar:

  1. Gøy å lese at du har prøvd flipped classroom! Jeg har lest litt om det og synes det høres veldig spennende ut. Det er varierende grad av tilgang til PC og internett hos våre elever, så det virker litt langt frem i tid for vår del. Vil gjerne høre mer om den type erfaringer :)

    SvarSlett